Dzisiaj proponuję zabawę w skojarzenia :) Chyba każdy, kto stoi przed zadaniem zaprojektowania lub uszycia sukni z przeszłości, chce uczynić ją jak najbardziej "prawdopodobną". I tutaj pomocą służą liczne obrazy, na których możemy podziwiać piękne panie i równie piękne suknie. Niektórym służą one za inspirację, innym- za gotowy model.
Milena Canonero szczególnie zadbała o to, żeby suknie noszone przez Marię Antoninę w mniejszy lub większy sposób nawiązywały do tych, które znamy z przedstawiających ją obrazów. Strona costumersguide od razu podsuwa nam takie dwie pary:
Oba te obrazy przedstawiają młodą Marię Antoninę, więc bez trudu możemy założyć, że to właśnie one stały się inspiracją do zaprojektowania tych dwóch sukien. Ale spójrzmy na tę żółtą suknię:
I porównajmy ją z poniższym obrazem Schalla:
Czy to właśnie on zainspirował Canonero do zaprojektowania uroczej robe à l'anglaise retroussée? Nie mam pojęcia, ale wydaje się to być całkiem prawdopodobne! Teraz spójrzmy na tę suknię w stylu tureckim uszytą z delikatnego materiału w paseczki:
Źródło obrazka. |
Kiedy ją zobaczyłam, od razu przyszedł mi na myśl ten obraz:
Pomimo istotnych różnic, wszystkie trzy suknie są jednak do siebie bardzo podobne!
Nie wiem jak Wy, ale ja bardzo lubię oglądać na filmach "żywe obrazy". W MA też mamy szansę obejrzeć scenę, w której królowa pozuje do obrazu ze swoimi dziećmi:
Jakiś czas temu pisałam o sukni noszonej przez Madame de Merteuil w "Niebezpiecznych Związkach", która jest bliźniaczką tej z portretu madame Pompadour:
Źródło obrazka. |
Źródło obrazka. |
To jednak nie koniec pokrewieństw tym filmie! W jednej z sukien madame de Tourvel z łatwością możemy rozpoznać tę z obrazu Pompea Batoniego:
Źródło obrazka. |
Inny "żywy obraz" możemy podziwiać w filmie "Ostatnia kochanka". Bohaterka ożywia obraz Goyi przedstawiający "Ubraną Maję":
Francisco Goya "La Maja vestida", 1803 |
John Sargent Millicent Duchess Of Sutherland, 1904 |
Źródło obrazka. |
Źródło obrazka. |
Gabriel Getsu Femme jouant de viola de gamba, 1663 |
Joshua Reynolds Lady Worsley, 1776 |
Auguste Toulmouche Le billet, 1883 |
Pozdrawiam,
Gabrielle